Szabó Magda Iskola Történelem Oldal

Szabó Magda Iskola Történelem Oldal

7. osztály_órai jegyzet_A felvilágosodás egyes elméletei

2014. szeptember 18. - priszlinger

Társadalmi szerződés elmélet – az állam új felfogása

 

-         az elmélet John Locke angol filozófushoz kötődik

o   ő arról ír, hogyan alakultak ki az államok

  •   eredetileg minden egyes ember a maga ura volt, és csak a természet törvényeinek volt alávetve
  •         ez az állapot békés is lehetne, de egyes emberek loptak, gyilkoltak
  •   hogy ezeket a kihágásokat megfékezzék, az emberek létrehozták a törvényeket
  •         ezek segítségével büntetéseket róhatnak ki azokra, akik életüket vagy vagyonukat veszélyeztethetik
  •         ezek a törvények képezték a társadalmi szerződést: az emberek közösségekbe tömörültek, amelyeket törvények szabályoztak
  •   hogy az önbíráskodásokat elkerüljék a végrehajtó hatalmat átadták egy felsőbb hatalomnak
  •         a felsőbb hatalom tagjait az emberek maguk közül választják azzal a feltétellel, hogy betartja a törvényeket és az emberek érdekében végzi a munkáját
  •   ha a vezetők nem tartják be a törvényekben foglaltakat, akkor a népnek joga van eltávolítani őket és másokat választani

o   Honnan származik tehát a felsőbb hatalom?

  •   a néptől, a nép dönt úgy, hogy ezt létrehozza, hogy irányítsa az emberek életét

o   Korábban mit gondoltak, honnan származik a királyok hatalma?

  •   Istentől, az Úr jelöli ki a királyokat, hogy uralkodjanak

o   Mi változik tehát a gyakorlatban ez a filozófiai elmélet alapján?

  •   ha a királyok Isten akaratából uralkodnak, akkor nem lehet megkérdőjelezni a hatalmukat, hiszen akkor az Úr döntését vonnák kétségbe az emberek
  •   de ha a király hatalma a néptől származik, akkor a nép felkelhet és elkergetheti a királyát, ha az nem az emberek érdekében kormányoz

o   még egy fogalmat vezessünk be: azt hogy a hatalommal valójában a nép rendelkezik, népfelség elvének hívjuk

 

A hatalmi ágak szétválasztásáról

 

-         Montesquieu francia filozófus elmélete

-         az államok intézményrendszerének vizsgálatakor jutott arra az eredményre, hogy minden államban háromféle hatalom van: a törvényhozó hatalom, a végrehajtó hatalom és a bírói hatalom

o   ha ezek egy kézben összpontosulnak, például ugyanaz hozza a törvényeket, mint aki végrehajtja, vagy a végrehajtó hatalom bíráskodik is maga fölött, akkor zsarnokság van

o   a gyakorlatban az abszolutizmusban mind a három hatalmi ág az uralkodó kezében összpontosult

-         a szabadság biztosítékát abban látta, ha a három hatalmi ágat egymástól elválasztják

o   a törvényhozást a nép által választott parlament végezné

o   a végrehajtó hatalmat az uralkodó kezében hagyta volna

o   míg az igazságszolgáltatást választott független bírókra bízta volna

 

Felvilágosult uralkodók Európában

 

-         a 18. században Európa több uralkodóját is megérintették a felvilágosodás eszméi

o   Poroszországban, a Habsburg Birodalomban vagy Oroszországban is beszélhetünk ún. felvilágosult uralkodókról

  •   ezekben az országokban a polgárság gyenge volt, így itt a változások nem alulról, a társadalom felől, hanem felülről, az uralkodó által voltak bevezetve

-         természetesen a felvilágosodás népfelség elvét vagy az egyes szabadságjogokat ezek az uralkodók nem vették át

o   az állam vezetőinek szakítaniuk kellett a hagyományos, „Isten kegyelméből” uralkodó király képével

o   új királyeszményt kellett létrehozniuk: ők lettek az „állam első szolgái”

o   az uralkodói hatalmat küldetésnek hitték, melynek legfőbb célja a nép érdekében való munkálkodás

o   ugyanakkor a zsarnoki módszereket is megengedhetőnek vélték

-         Nézzünk pár olyan területet, ahol viszont a felvilágosodás eszméi alapján történtek változások!

o   a porosz uralkodó alkotmányt vezetett be

o   több helyen felmerült a nemesség adómentességének megszűntetése

o   volt, aki megszüntette a jobbágyi függést, a parasztok szabad emberré váltak

o   a jobbágyok helyzetét máshol igyekeztek szabályozni, maximalizálták a robot mértékét, illetve pontosan meghatározták, hogy milyen jogai vannak egy jobbágynak

o   fejlesztették az egészségügyi ellátást

o   fejlesztették az oktatást, bevezették a kisgyerekek kötelező iskolába járását

o   volt, ahol emberiességből eltörölték a kínvallatást

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2014.blog.hu/api/trackback/id/tr86709701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása