Mi a történelem?
- Mivel foglalkozik a történettudomány?
o a történettudomány az a tudomány, amelyik az emberiség múltjával foglalkozik
- ebből a mondatból nem csak a „múlt” szó, hanem az „emberiség” is fontos: a történészek csak az emberiség történetével foglalkoznak
- Mi tartozik ebbe bele?
o gyakorlatilag minden
o kik uralkodtak az egyes időszakokban, az egyes államokban
o milyen háborúkat vívtak az államok egymás ellen, milyen békék, szövetségek jöttek létre
o milyen pénzeket használtak, mit bányásztak, termeltek a földeken, milyen technikákat alkalmaztak az iparban, a mezőgazdaságban
o hogyan éltek az egyszerű emberek, mit ettek, milyen ruhát hordtak
o mit gondoltak az egyes emberek a különböző korokban a munkáról, családról, milyen céljaik voltak, milyen problémáik, nehézségeik
Hogyan szerzünk ismereteket a múltból?
- az órán azt a példát hiztuk, fel, hogy mindenki a babakoráról szeretne információkat megtudni
o megkérdezni a szülőket, nagyszülőket, óvó nénit
o kikeresni dokumentumokat: anyakönyvi bizonyítvány, óvodai dokumentumok, orvosi igazolások
o tárgyakat keresni: kinőtt ruhadarabok, a gyermekjátékok, az első mesekönyvek, a megtelt iskolai füzetek
o fényképek és videófelvételek
- mindazokat a dolgokat, amelyek az elmúlt korokból megőrződtek a számunkra, és hozzásegítenek bennünket a történelem megismeréséhez, történelmi forrásnak nevezzük
o a történelmi forrásoknak nagyon sok típusa van, hiszen valamilyen formában minden fennmaradt emlék alkalmas arra, hogy a múlt megismerésének szolgálatába állítsuk
o egy babanapló vagy egy gyerekjáték történelmi forrássá válhat, ha saját történetüket akarják tanulmányozni
- a forrásoknak két nagy csoportját szoktuk elkülöníteni
o írott források: kőtáblák, oklevelek, naplók, jegyzőkönyvek
o tárgyi emlékek: balták, szerszámok, fegyverek, házak alapjai
Kik kutatják a múltat?
- három szakmát szeretnék bemutatni, akik a múlt tanulmányozásával foglalkoznak
o a történész
o a régész
o a nyelvész
A történészek munkája
- a történész munkájára, az iménti példa, a babakor megvizsgálása már rálátást adott
o 1. felkutatják a forrásokat
o 2. összevetik ezeket
o 3. leírják, összefoglalják, hogy mit tudunk kiolvasni ezekből, következtetéseket tesznek és könyvek, tanulmányok formájában leírják azt, amire jutottak és ezek a történészi munkák felhasználásával állítják össze a tankönyveket
- összefoglalóan: a történész munkáját úgy kell elgondolnunk, mint egy puzzle-játékot, ahol a puzzle darabkák a történelemi forrásokat jelentik, egy szerszámot, egy agyagkorsó-töredéket, egy papirusztekercset, egy sírfeliratot
o az ókorból nagyon kevés puzzle-darabka maradt fenn, ezekből nehéz részletes leírást adni az adott korról, a történészeknek nagyon kreatívnak, ügyesnek kell lenniük, hogy a kevés darabkából megállapítsanak valamit, ahogy megyünk előre az időben egyre több puzzle-darabkánk van, könnyebb pontos leírást adni
- a történész munkája nem olyan egyszerű, a források ugyanis néha félrevezetőek lehetnek
o pár példa az óráról: játékpénz, rossz térkép, hibás névfelirat a tévében
o e mellett az egyes szereplők sem biztos, hogy helyesen emlékeznek vissza bizonyos dolgokra
- egy háborúból egy győztes parancsnok, egy sorkatona, egy ápolónő vagy egy anya, aki elveszíti a fiát egészen máshogy számol be
- a történészi munkának tehát nagyon fontos szabályai vannak
o minél több forrást kell összegyűjteni
o nem kell egyből elhinni mindent egy forrásnak
- vannak hamisítványok is, de véletlenül félrevezető források is
o a forrásokat, az elbeszéléseket mindig komolyan össze kell vetni egymással és a megmaradt tárgyi emlékekkel
- minél több forrás vág egybe, annál megbízhatóbb az információ
o minél közelebbi a forrás az adott eseményhez, annál megbízhatóbb
A régészetről:
- gy régészeti feltárás
o az ásatási terület kiválasztása
- Mi alapján választhatják ki a régészek azt, hogy hol ásatnak?
- a terület történelme
- a felszínen talált leletek – akár hisszük akár nem meg lehet egy területről sok kis kő, csontszerszám töredék a felszínre kerül
- repülőgépről is kirajzolódhat egy régi település nyoma
- vannak ahol kötelező a régészeknek feltárást végezni
- útépítések, autópálya-építések, nagy közmunkák esetén
o először bejárják a felszínt és az alapján megmondják, hogy hol érdemes ásni
o egyenlő négyzetekre osztják a területet, így minden talált leletet egyből rendszerezni tudnak
o a felső 25 cm eltávolítása
- 25 cm alatt kirajzolódnak foltok a talajon, a gyakorlott régészek felfedezhetik így az egykori házhelyeket, szemetesgödröket
o leletek találása
- a leleteket kezdetben meghagyják a helyükön, körbeássák, letisztítják, fényképezik
o feldolgozás
- a restaurátorok megtisztítják, összeillesztik az egyes darabokat
o a múzeumok kiállításain mutatják be a leleteket a nagyközönségnek