Szabó Magda Iskola Történelem Oldal

Szabó Magda Iskola Történelem Oldal

5. osztály_órai jegyzet_Bevezetés a történelem tanulmányozásába

2014. szeptember 03. - priszlinger

Mi a történelem?

 

-          Mivel foglalkozik a történettudomány?

o   a történettudomány az a tudomány, amelyik az emberiség múltjával foglalkozik

  •   ebből a mondatból nem csak a „múlt” szó, hanem az „emberiség” is fontos: a történészek csak az emberiség történetével foglalkoznak

-          Mi tartozik ebbe bele?

o   gyakorlatilag minden

o   kik uralkodtak az egyes időszakokban, az egyes államokban

o   milyen háborúkat vívtak az államok egymás ellen, milyen békék, szövetségek jöttek létre

o   milyen pénzeket használtak, mit bányásztak, termeltek a földeken, milyen technikákat alkalmaztak az iparban, a mezőgazdaságban

o   hogyan éltek az egyszerű emberek, mit ettek, milyen ruhát hordtak

o   mit gondoltak az egyes emberek a különböző korokban a munkáról, családról, milyen céljaik voltak, milyen problémáik, nehézségeik

 

Hogyan szerzünk ismereteket a múltból?

 

-          az órán azt a példát hiztuk, fel, hogy mindenki a babakoráról szeretne információkat megtudni

o   megkérdezni a szülőket, nagyszülőket, óvó nénit

o   kikeresni dokumentumokat: anyakönyvi bizonyítvány, óvodai dokumentumok, orvosi igazolások

o   tárgyakat keresni: kinőtt ruhadarabok, a gyermekjátékok, az első mesekönyvek, a megtelt iskolai füzetek

o   fényképek és videófelvételek

-          mindazokat a dolgokat, amelyek az elmúlt korokból megőrződtek a számunkra, és hozzásegítenek bennünket a történelem megismeréséhez, történelmi forrásnak nevezzük

o   a történelmi forrásoknak nagyon sok típusa van, hiszen valamilyen formában minden fennmaradt emlék alkalmas arra, hogy a múlt megismerésének szolgálatába állítsuk

o   egy babanapló vagy egy gyerekjáték történelmi forrássá válhat, ha saját történetüket akarják tanulmányozni

 

-          a forrásoknak két nagy csoportját szoktuk elkülöníteni

o   írott források: kőtáblák, oklevelek, naplók, jegyzőkönyvek

o   tárgyi emlékek: balták, szerszámok, fegyverek, házak alapjai

 

Kik kutatják a múltat?

 

-          három szakmát szeretnék bemutatni, akik a múlt tanulmányozásával foglalkoznak

o   a történész

o   a régész

o   a nyelvész

 

A történészek munkája

 

-          a történész munkájára, az iménti példa, a babakor megvizsgálása már rálátást adott

o   1. felkutatják a forrásokat

o   2. összevetik ezeket

o   3. leírják, összefoglalják, hogy mit tudunk kiolvasni ezekből, következtetéseket tesznek és könyvek, tanulmányok formájában leírják azt, amire jutottak és ezek a történészi munkák felhasználásával állítják össze a tankönyveket

 

-          összefoglalóan: a történész munkáját úgy kell elgondolnunk, mint egy puzzle-játékot, ahol a puzzle darabkák a történelemi forrásokat jelentik, egy szerszámot, egy agyagkorsó-töredéket, egy papirusztekercset, egy sírfeliratot

o   az ókorból nagyon kevés puzzle-darabka maradt fenn, ezekből nehéz részletes leírást adni az adott korról, a történészeknek nagyon kreatívnak, ügyesnek kell lenniük, hogy a kevés darabkából megállapítsanak valamit, ahogy megyünk előre az időben egyre több puzzle-darabkánk van, könnyebb pontos leírást adni

 

-          a történész munkája nem olyan egyszerű, a források ugyanis néha félrevezetőek lehetnek

o   pár példa az óráról: játékpénz, rossz térkép, hibás névfelirat a tévében

o   e mellett az egyes szereplők sem biztos, hogy helyesen emlékeznek vissza bizonyos dolgokra

  •   egy háborúból egy győztes parancsnok, egy sorkatona, egy ápolónő vagy egy anya, aki elveszíti a fiát egészen máshogy számol be

-          a történészi munkának tehát nagyon fontos szabályai vannak

o   minél több forrást kell összegyűjteni

o   nem kell egyből elhinni mindent egy forrásnak

  •   vannak hamisítványok is, de véletlenül félrevezető források is

o   a forrásokat, az elbeszéléseket mindig komolyan össze kell vetni egymással és a megmaradt tárgyi emlékekkel

  •   minél több forrás vág egybe, annál megbízhatóbb az információ

o   minél közelebbi a forrás az adott eseményhez, annál megbízhatóbb

 

A régészetről:

 

-          gy régészeti feltárás

o   az ásatási terület kiválasztása

  •   Mi alapján választhatják ki a régészek azt, hogy hol ásatnak?
  •          a terület történelme
  •          a felszínen talált leletek – akár hisszük akár nem meg lehet egy területről sok kis kő, csontszerszám töredék a felszínre kerül
  •          repülőgépről is kirajzolódhat egy régi település nyoma
  •   vannak ahol kötelező a régészeknek feltárást végezni
  •          útépítések, autópálya-építések, nagy közmunkák esetén

o   először bejárják a felszínt és az alapján megmondják, hogy hol érdemes ásni

o   egyenlő négyzetekre osztják a területet, így minden talált leletet egyből rendszerezni tudnak

o   a felső 25 cm eltávolítása

  •   25 cm alatt kirajzolódnak foltok a talajon, a gyakorlott régészek felfedezhetik így az egykori házhelyeket, szemetesgödröket

o   leletek találása

  •   a leleteket kezdetben meghagyják a helyükön, körbeássák, letisztítják, fényképezik

o   feldolgozás

  •   a restaurátorok megtisztítják, összeillesztik az egyes darabokat

o   a múzeumok kiállításain mutatják be a leleteket a nagyközönségnek

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2014.blog.hu/api/trackback/id/tr536666289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása