Szabó Magda Iskola Történelem Oldal

Szabó Magda Iskola Történelem Oldal

6. osztály_órai jegyzet_A felfedezések hatásai II.

2015. január 14. - priszlinger

-          Mit lehet kezdeni a nagy nemesfém-beáramlással?

o   felélni

o   befektetni, hogy hasznot termeljen

  •   Hogyan hívjuk ezt, miként használja a pénzt aki befekteti valamilyen vállalkozásba?
  •          tőke

-          Mely országokba áramlik a legtöbb nemesfém Amerikából?

o   Spanyolország, Portugália

o   Mit csinálhatnak vele ők?

  •   felélik
  •   a spanyolok nem tesznek az arannyal semmit, ezért az nem csereeszközként, hanem kincsként rögzül, elnyelődik a kincstárakban

-          A spanyolok és a portugálok lerabolják az első körben az Újvilágot. A többi állam érzi a lemaradást. Felteszik a kérdéseket: Hogyan lehetne kihasználni ezt az új kontinenst? Hogyan lehet belőle meggazdagodni?

o   Miben van ott hiány?

  •   iparcikkek

o   az ipart kell fejleszteni és exportálni az árukat

o   Tehát iparcikkeket kell előállítani, mivel ezeknek nagy piaca alakult ki. Milyen módon termel az ipar ekkor?

  •   céh-rendszerben
  •   Hogyan készítik a céhekben el az árut?
  •          egy ember végzi az egész munkafolyamatot a nyersanyag feldolgozásától a késztermék elkészítéséig
  •   Mi a probléma a céhes termelés és a kialakuló piaci helyzet között?
  •          a céhek képtelenek voltak a tömegtermelésre, nem tudnák ellátni Amerikát

o   Hogyan lehet többet termelni?

  •   a céhes rendszer helyett egy olyat kell kialakítani, ami gyorsabban termel több árut
  •   az így kialakult új típusú árutermelési rendszert manufaktúra-rendszernek hívjuk
  •          jellemzői

o   a részfeladatokat külön-külön ember végzi

  •   a nyersanyag beszerzése más feladata, a cipő alsó részét, felső részét, a cipőfűzőt más készíti, mindenki ugyanazt teszi, mint később a futószalagok mellett s megint más értékesíti az árut

o   műhelyek jönnek létre, ahol többen dolgoznak, hiszen a cél, hogy minél több árut termeljenek

  •          Kik végezték ebben a termelést?

o   nem kell nagy szakembernek lenni, egy részfeladat elvégzését könnyű betanulni

o   alacsony bérezésű munkacsoportok jelennek meg

o   őket bérmunkásoknak hívjuk

  •          Min lesz a hangsúly tehát a manufaktúrában a céhes termeléshez képest?

o   a céhiparban a minőség, a manufaktúrában a mennyiség volt a fontosabb

  •          Hogyan néz ki a manufaktúra? Ki szervezi meg?

o   a manufaktúrával az a probléma, hogy megnövelte azokat a költségeket, amiket az ipari termelésbe előzetesen be kellett fektetni

o   Miről kell gondoskodniuk, hogy egy manufaktúrát alapítsanak?

  •   az üzem épületéről
  •   a szerszámokról
  •   a nyersanyagról
  •   a dolgozók fizetéséről

o   a gazdag emberek szervezhetnek manufaktúrát, főleg korábban nagykereskedőként, céhmesterként meggazdagodottak

  •          Mire van ehhez szükség?

o   pénzre

  •          Miért éri meg?

o   mert nyer rajta, haszon keletkezik

  •          Hogyan hívjuk tehát ezt a befektetett értéket?

o   tőke

  •          És az ezt befektető réteget?

o   tőkések

  •          és kialakul a tőkés vállalkozás

o   kialakul egy másik módszer is a textiliparban, ami a manufaktúrák mellett szintén a tőkés termelés egyik korai formája - ún kiadási rendszer

  •   a vállalkozó nem alakít ki műhelyet, hanem megveszi a nyersanyagot, a szerszámokat és kiadja a falusiaknak feldolgozni, akik a saját házukban készítik el a készárut és adják vissza a vállalkozónak

o   Az így kialakuló iparűzési formák, a manufaktúra, a kiadási rendszer tehát iparcikkeket állított elő. Melyik iparág volt a húzóágazat?

  •   a textilipar
  •          mert mindig van piaca
  •          van hozzá nyersanyag
  •          van munkaerő és termelési tapasztalat hozzá
  •          kevés pénzt kell befektetni az elején, ami viszont hamar megtérül

 

-          a tőkés termelési rendszer alapja

o   Az újonnan felfedezett földrész bekapcsolódásával teljesen átalakult a kereskedelem és a hagyományos céhrendszer már nem tudta ellátni a világkereskedelem korában a piacra való termelést, ennek hatására új típusú módszer jön létre. Így kialakul a tőkés világ alapja, s a feudalizmust Nyugat-Európában lassan felváltja a piacgazdaság, vagy más néven kapitalizmus.

o   a tőkés világ logikája

  •   a tőkéből hasznot, profitot kell termelni
  •   Korábban nem a pénz volt az érték, hanem mi?
  •          a föld
  •          a megtermelt javakat a kereslet és a kínálat alakulása szerint cserélik el

o   Mi a különbség a középkori gazdasági rendszer és a kapitalizmus között?

  •   a gazdaságban
  •          céhek helyett manufaktúrák
  •          a céhek által korlátozott piac helyett szabad piaci verseny
  •   a társadalomban
  •          a feudalizmusban merev, kasztszerű társadalmi csoportok vannak

o   nemesség - jobbágyság

  •          a tőkés viszonyok között szabad emberekről beszélhetünk

o   a született előjogok megszűnnek

o   természetesen Nyugaton is egy ideig megmaradnak a hagyományos feudális kategóriák, de ezek gyorsan átalakulnak

  •   nyugaton a nemesség egy része is be kívánt kapcsolódni (főleg Angliában) az új vállalkozásokba – ennek érdekében még kiváltságaikról is hajlandók voltak lemondani
  •   a nemesség másik része földesúrból földbirtokos lett, s főleg pénzben szedték be a járadékot

 

-          a tőkés világhoz tartozó fogalmak is megjelennek korszakunkban

o   a hitel kialakulása

  •   egy család vagy egy bank kamat fejében tőkét biztosít valakinek

 

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2014.blog.hu/api/trackback/id/tr127074107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása