Szabó Magda Iskola Történelem Oldal

Szabó Magda Iskola Történelem Oldal

7.osztály_órai jegyzet_A Bach-rendszer

2015. május 15. - priszlinger
  • Magyarország a Habsburg Birodalom része
    • ez a birodalom, mely javarészt történelmi véletlenek összjátékaként született, sok népet egyesített egy dinasztia uralma alatt 1848/49-ben válaszúthoz érkezett
    • két fontos kérdés előtt állt a birodalom
      • hogyan viszonyuljon a század nagy eszméihez: a liberalizmushoz és a nacionalizmushoz
        • Mi volt az eddigi álláspont?
          • eddig szigorúan felléptek ellene
          • az 1848 előtti időszakban Klemens von Metternich herceg alapelvei szerint jártak el
          • úgy vélték, hogy a soknemzetiségű birodalom végét jelentené, ha nem lépnének fel a nemzeti törekvések ellen
          • a liberalizmus pedig sokszor összekapcsolódott a nacionalizmussal, mint például a magyar reformellenzéknél is
        • a gyakorlati kérdés, hogy vezessenek-e be alkotmányt, amely korlátozza az uralkodót is vagy abszolutizmus működjön
      • a másik kérdés, hogy egységes, központosított birodalmat hozzanak-e létre, vagy az egyes részeknek (Magyarországnak, Csehországnak, Horvátországnak) legyen-e nagyfokú önállósága
        • a központosított államot centralista államnak nevezzük, a tagállamok nagy önállóságát föderalizmusnak
          • példa mai föderalista berendezkedésre az USA vagy Németország
        • A magyar ellenzék melyiket támogatta?
          • a föderális-alkotmányos irányt
        • a döntés: centralizáció és abszolutizmus
          • a korszak a nevét a belügyminiszterről, Alexander Bach báróról kapta
            • Alexander Bach építette ki a szabadságharc utáni Magyarországon folytatott osztrák politikai rendszert

 

  • Hogyan működött az abszolutizmus?
    • nincs alkotmány, az uralkodó és közvetlen kormányzata dönt a kérdésekben - a rendszer központjában Ferenc József állt
      • Ferenc József ekkor nagyon ambiciózus huszonéves fiatalember
      • Ferenc Józsefet anyja, Zsófia főhercegnő határozott, abszolút uralkodónak nevelte
        • maga a főhercegnő is komoly befolyással volt a birodalom politikájára
      • arra késztették fel, hogy ő az isteni eredetű egyeduralkodó, mely személyiségét eltorzította
      • hihetetlen gőg és felsőbbrendűség tudat alakult ki benne
        • családtagjaival való kapcsolatait is uralkodó-alattvaló viszonyban értelmezte
      • katonaként nevelkedett, a hadseregben érezte hatalmának legfőbb biztosítékát
      • érzelmileg elég sivárnak mondható: a művészetek sem nagyon érdekelték, könyvet egyáltalán nem olvasott, kreatív ötletet nem ismerünk tőle
      • alattvalóitól elvárta a parancsok végrehajtását, de saját uralkodóképében is a hatalmas munkabírás volt a legfőbb szempont: éjjel-nappal dolgozott
    • katonaság
      • az elnyomás gyakorlati alapja a Magyarországon nagy számban állomásoztatott haderő volt
      • a volt magyar honvédokat olasz és lengyel területekre vezényelték a császári hadseregekben, természetesen nem maradhattak Magyarországon
      • ekkor épült a gellérthegyi Citadella
        • építésének célja a katonai erő fitogtatása volt
        • míg egy város fölé épített erőd a város megvédését szokta erősíteni a budai Citadella pont ennek ellenkezőjét: a város lakosságának megfélemlítését
        • az osztrák katonaság ágyúit Pestre irányítva jelezte a magyar lakosságnak erőfölényét
      • rendőrség és kiterjedt besúgóhálózat
        • vezetője Kempen báró volt
        • 1849 ás 1855 között a besúgói jelentések alapján 7545 hazaárulási pert indítottak
      • cenzúra
      • külföldi hivatalnokok kerülnek pozíciókba
        • Bach új, főleg osztrák és szláv tisztviselők ezreit állította munkába a magyar közigazgatásban
        • mivel magyaros viseletben kellett járniuk, atillát, kunkalapot viseltek a nép gúnyosan „Bach-huszároknak” hívta őket

 

  • a centralizáció
    • a hagyományos közigazgatást megváltoztatták
      • ezek a vármegyék, melyekben a magyar köznemesség nagyon erős pozíciókkal rendelkezik
      • így megtörhető az országrészek hagyományos történelmi kapcsolata
      • felszámolhatóvá válnak a magyar függetlenségi törekvések fészkei
    • Erdély nem egyesülhetett Magyarországgal
      • ez a magyar rendek régi követelése, az osztrákok többször ígéretet tettek rá
    • e mellett Horvátországot, a Határőrvidéket, a Szerb Vajdaságot és a Temesi Bánságot is leválasztották Magyarországról
      • hagyományosan ezek is a magyar korona országai voltak, de valójában kevés magyar élt ezeken a területeken
      • ezeket közvetlenül Bécsből irányították
    • Magyarországot 5 kerületre osztották
      • ezek alá sorolták be a megyéket, sok esetben megváltoztatva a hagyományos vármegyehatárokat
    • egyéb egységesítő törvények
      • megszüntették a magyar területeket a többi tartománytól elválasztó belső vámhatárt
      • egységesítették a birodalomban az adórendszert
      • a birodalmi mértékrendszert, a vasúti rendtartást, a postaforgalmat is kiterjesztették Magyarországra
      • bevezették Magyarországon az osztrák polgári és büntető törvénykönyvet
      • nyolcosztályos gimnáziumi rendszert és az érettségit ekkor vezették be

 

  • a Bach-korszaknak előremutató intézkedései is voltak
    • a kortársak a Bach-rendszert egy felülről Magyarországra kényszerített, elnyomó hatalomnak érezték, de ma már a történészek kicsit árnyaltabban látják a korszakot
    • ezek nem külön Magyarország számára voltak előremutatóak, hanem a 19. század közepi európai fejlődés vívmányai voltak, melyek Habsburg közvetítéssel Magyarországra is megérkeztek
    • 1848 jobbágyfelszabadítását meghagyták
      • csak kicsit változtatták meg a paraszti földek megváltásának feltételeit
        • a nemesek az államtól nem pénzt, hanem kárpótlási jegyet kaptak, így nem jutottak azonnal tőkéhez
      • a törvény előtti egyenlőség is megvalósult
      • 6-12 év között kötelezővé vált az elemi oktatás
      • a vasútépítés rohamosan haladt Magyarországon is

A bejegyzés trackback címe:

https://szmtortenelem2014.blog.hu/api/trackback/id/tr687462242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása