A társadalom csoportjai
- a társadalom csoportjai
o történelmi arisztokrácia
o úri középosztály
o kispolgárság
o munkásság
o parasztság
- Mennyiben változott a dualizmus óta a magyar társadalom?
o nem sokban, ugyanazokat a rétegeket találjuk, de a társadalmi különbségek nőttek
- a gazdagok és a szegények közti különbség nőtt, a gazdagok még gazdagabbak, a szegények még szegényebbek lettek
- a társadalmi mobilitás csökkent, nagyon alacsony volt
o nehéz volt egyik rétegből a másikba átkerülni, vagyis nehéz volt felemelkedni, meggazdagodni, karriert építeni
o egy paraszt gyereknek nem volt lehetősége a felemelkedésre, a szülei nem tudták biztosítani ezt neki
- a történelmi arisztokrácia csoportja
o az egykori nemesek, nagybirtokosok
o Mekkora része ez a társadalomnak?
- minimális, nagyon kicsi
- Mi lehet az úri középosztály?
o ez egy jellemző rétege a Horthy-korszaknak
o főleg a hivatalnokok, ügyvédek, értelmiségiek tartoztak ide, akik erősen kormányhűek voltak
o a dal szerint, aki 200 pengő havi fizetést kap, az jól tud élni
- a munkásság
o jövedelmük nagyobb a parasztokénál
o a korszakban szép lassan egyre több munkáskövetelés teljesült
- bevezették a nyugdíjat
- Mi volt előtte?
o nem volt nyugdíj, az idősek nem kaptak semmilyen jövedelmet, ha már nem dolgoztak
o a családjuk tartotta el őket
o nagy százalék volt az öngyilkosság is körükben
- bevezették a kötelező baleset- és betegségbiztosítást
- Mi volt előtte?
o ha egy munkás megbetegedett vagy baleset érte, addig nem kapott fizetést, amíg nem ment vissza dolgozni
- bevezették a 8 órás munkanapot
- előtte akár 12-14 órát is dolgoztak
- 12 hét szülési szabadságot írt elő, éjjel munkát nem engedélyezett a nők számára
- fizetett szabadság bevezetése
- munkanélküli segély nem volt
- a parasztság
o a legnépesebb, legszegényebb, legnehezebb körülmények közt élő réteg
o a munkásokra vonatkozó engedmények többsége rájuk nem vonatkozott
o nyugdíjat is csak a korszak végén kaptak, de nem a teljes parasztság
o a kisbirtok volt messze a legtöbb
Az oktatás fejlődése
- az oktatás fejlesztése a Horthy-korszakban kiemelt jelentőségű terület volt, ahol a kormányok jelentős sikereket értek el
o a kor legjelentősebb oktatásügyi politikusa Klebesberg Kúnó volt
- az elsődleges cél a nagyarányú analfabetizmus felszámolása volt
- országszerte népiskolákat hoztak létre
o a törvény szerint ún. körzetek kialakításával - melyek három, illetve öt kilométer sugarú körben helyezkednek el - meg kell teremteni az elemi iskolák létrejöttének lehetőségét
- az egyetemek
o Pécsett, Szegeden és Debrecenben egyetemi építkezéseket indított
o több egyetem a trianoni határokon túlról költözött át Magyarországra
- külföldön Collegium Hungaricumokat hozott létre a tudósutánpótlás biztosítására, éppúgy, mint az egyéb külföldi ösztöndíjak rendszerét
A kulturális és tudományos élet
- Nyugat
o irodalmi folyóirat
o a leghíresebb magyar költői irányzat (Ignotus, Babits, Kosztolányi)
- népi irók irányzata
o a paraszti világ felé forduló irányzat
- Bartók Béla és Kodály Zoltán
o népdalgyűjtéseket végeztek
o Bartók a legismertebb magyarok egyike
- Szent-Györgyi Albert
o Nobel-díjas magyar tudós
o a paprikából vonta ki a C-vitamint
o az egyetlen olyan Nobel-díjasunk, aki Magyarországon végezte kutatásait (a szegedi egyetemen)